Nieautoryzowane transakcje
Głównym tematem poruszanym podczas spotkania, było zagadnienie nieautoryzowanych transakcji płatniczych, które stanowią coraz większe zagrożenie w erze bankowości internetowej oraz zakupów online. Pandemia (przenosząc wiele działań do wirtualnego świata), spowodowała gwałtowny wzrost przestępstw internetowych, w tym także oszustw płatniczych.
Rada podkreślała, że liczba ataków hakerskich sięga kilku tysięcy tygodniowo. Ogromnym wyzwaniem i problemem są nieautoryzowane transakcje, które w coraz większym stopniu dotykają zwykłych konsumentów. Sprawcy przestępstw stosują coraz to bardziej wyrafinowane socjotechniki i techniki manipulacji oraz wykorzystują zaawansowane narzędzia informatyczne (AI). Skutki finansowe dla poszkodowanych są niejednokrotnie druzgocące, a strata wszystkich oszczędności idzie w parze z ograniczeniem zaufania do instytucji bankowych.
Często konsumenci nie są świadomi swoich praw oraz narzędzi, które mogą wykorzystać w celu odzyskania pieniędzy. Ważnym aspektem w takiej sytuacji jest szybkość działania, ale najważniejszym czujność i zdrowy rozsądek by nieautoryzowanej transakcji po prostu uniknąć.
Dyrektywa Omnibus
Drugim tematem poruszanym na spotkaniu, była analiza wpływu dyrektywy Omnibus. Dyrektywa od początku 2023 roku chroni konsumentów przed nieuczciwymi praktykami przedsiębiorców. Zakazane są już fałszywe promocje polegające na krótkotrwałym podniesieniu ceny danego produktu. Przedsiębiorca jest teraz zobowiązany do informowania przy cenie promocyjnej o najniższej cenie jaka obowiązywała w ciągu co najmniej 30 dni.
Dyrektywa została korzystnie oceniona przez członków Rady Konsultacyjnej ds. Ochrony Konsumentów. Wprowadziła szereg pozytywnych zmian i w opinii rzeczników konsumentów wpływa pozytywnie na czujność klientów w zakresie sprawdzania cen.